söndag 31 maj 2009

Barnkalas

Japp, barnkalas idag var det ja.
Vi började redan imorse som sagt jag och mina småkaniner och 'klistrade' fast nonstop på Singoallakakor och klippte och klistrade påsar till godis och fiskdamm som sedan storasysterkaninen ritade på med nya pennor hon fick på sitt kalas igår.
Sedan när Ica Maxi öppnade klockan 8 så åkte vi dit och handlade det sista. (Tänk vad mycket man hinner med på mornarna med två små morgontidiga kaniner.)
Efter handlandet så tog vi vårt pick och pack och gick till lokalen i ett hus i närheten där kalaset skulle gå av stapeln och förberedde med dukning och fika.

Glasstårta skulle det bli och vi gjorde en sådan här. Enkelt och sött. I dubbel bemärkelse.
Och småkananinernas mormor hade varit så snäll och bakat bullar, ungefär en miljard stycken och så bjöds det på saft, rån och våra singoalla-blommor. Till glass-slottet var det strössel, marsmallows och gelehallon.

När barnen kom fick de börja med att rita lite.
Vi hade lagt ritpapper som en duk på kalasbordet och lagt ut tuschpennor och kritor.
Bra som isbrytare och som förströelse medans jag fixade glasstårtan.
Storasyster öppnade sina presenter och fick så mycket fint!
Sedan fikade vi.
När största fikahungern var stillad spårade det ur såklart. Det blev en tävling i vem som kunde blåsa mest bubblor i sitt saftglas.
Efter en stund så var det ingen som hade ro att sitta kvar längre utan barnen började skruva på sig och vi bestämde att fikastunden var över.
Medans jag gjorde en grov-röjning så var det några barn som sprang runt och lekte med ballonger och serpentiner och några satte sig i en liten hörna där en soffgrupp stod och där hade jag ställt böcker och pussel som jag tagit med.

Eftersom vi var i en lokal där det inte fanns något att leka med så hade jag planerat några lekar.
Först så fick de rita som sagt och efter fikat gjorde vi någon slags variant på 'hela havet stormar'. Jag vågade mig inte på den riktiga varianten utan såg framför mig krockar och avtrillande av stolar etc utan jag spelade musik och så fick barnen turas om att bestämma vad som skulle hända när musiken tystnade, t ex lägga sig på magen, klappa händerna, stå på ett ben etc.

Lek nummer två var 'potatislopp', alltså gå eller springa med en potatis balanserade på en sked. Även här blev det en förenklad variant, eftersom de flesta i den här åldern är så tävlingsinriktade så tänkte jag undvika så mycket tävlande som möjligt för att undvika gråt och tandagnisslan.
Barnen fick helt sonika stå på ett led och heja på varandra.
Den här leken var väldigt populär och vi lekte den en lång stund.

Lek nummer tre var den klassiska 'rita knorr på grisen' med förbundna ögon och här var det lite farligt ett tag. Det blev lite för mycket tävling barnen emellan men det gick bra.

Lek nummer fyra var ett slags nedtrappningsförsök från min sida, innan fiskdamm och godisdags. Alla barnen fick sitta ned i soffan och så gick jag och Elin ut ur rummet.
När vi kom tillbaka hade vi ändrat några saker i vår klädsel som barnen alltså skulle komma på vad det var vi hade ändrat, lagt till eller tagit bort.
Först gjorde vi det enkelt, jag tog på mig Elins cykelhjälm t ex. Det var lätt och jätteroligt tyckte alla.
Vi gjorde det flera gånger och sista gången var den svåraste, då hade vi ändrat på 5 saker och bl a hade Elin ett armband runt ena handleden och jag hade en brosch på mig. Men de var väldigt observanta alla barnen och hittade alla 5 sakerna.

Och sist men inte minst var det fiskdamm.
Då var det lite svettigt att vara själv måste jag säga.
Att få alla barnen att stå på ett led och vänta på sin tur när det är så himla spännande att få godispåse.

Sen (tackochlov) var klockan 4 och alla föräldrar kom och hämtade sina små telningar.
Och då var det bara städningen kvar.
TUR att storasysterkaninen bara fyller år en gång om året.
Hon tyckte iaf att kalaset var jätteroligt och det är ju det som är det viktigaste.
Och vilken tur för mig att jag har massagetid inbokad imorgon fm.




Våra blomkakor. Syns det vilken lillasysterkaninen har gjort??



Lite ritande på bordet i väntan på tårtan. Tyckte alla barnen var roligt!

Fikadags äntligen.

Och för den som undrar varför det bara är bilder på min barn så beror det helt enkelt på att jag inte vill lägga ut bilder på barn där jag inte bett föräldrarna om tillåtelse.
Onödigt eller ej, men så resonerar jag.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt kalas och fina kakor!
Tycker precis som dig att man lägger INTE in bilder på barn vars föräldrar man inte frågat. Själv skulle jag inte vilja hitta min dotter på nätet utan min tillåtelse.

Anna sa...

Brukar inte heller göra det, eller så censurerar jag deras ansikten... dock kom jag på NU att jag bara slängde ut kalaskorten på bloggen i all hast... och utan att ha censurerat! Ops! Måste fixa, tack för påminnelsen! ROLIGT kalas!