måndag 25 maj 2009

Söndag och hemfärden

På söndagens förmiddag var det enbart tjejer som satte sig i den blå bilen och drog söderut för hemfärd.
Sambo och pappa J var tvungen att stanna kvar två extra dagar för att färdigställa familjen toalett.

Småkaninerna hade sovit dåligt på natten och lillasysterkaninen var trött redan när vi satte oss i bilen och var lite gnällig en stund.
Storasysterkaninen försökte trösta på eget bevåg och höll sin lillasyster i handen och sjöng:
Vov vov sade hunden, jag vill inte va’ bunden
Mjau mjau sade katten, tycker inte om vatten
Gnägg gnägg sade hästen, heter Brunte förresten

När vi kommit ca en tredjedel på väg blev lillasysterkaninen väldigt ledsen i sin stol.
-Ska mamma sjunga lilla katt frågar jag.
-Jaaa säger Elin.
Jag sjunger säkert i flera sekunder innan hon slocknar som en söt liten sten.
Sen sov hon hela vägen hem, i en dryg timme.

Storasysterkaninen var så duktig hela bilresan. Hon fick russin i en ask att knapra på och så satt hon och sjöng tyst för sig själv och lekte med sina saker hon packat själv i en väska.
När vi nästan nästan var hemma så kroknade hon och bad att hennes moster skulle sätta på en film.

Vi kom hem och släppte av mostern hemma hos sig och fortsatte hem till oss. Småkaninerna hjälpte mig att lasta ur bilen och bära in alla fyrtiotre väskor och alla pryttlar.
Vi åt kräm och smörgåsar och så gick vi ut och lekte ända till klockan 16.
När vi kom hem sedan innan middagen så var storasysterkaninen så trött så trött att hon bara grät. Hon bad att få prata med sin pappa på telefon och det fick hon.
Sen åt vi mat och efter maten fick småkaninerna varsin pinnglass och ett välförtjänt bad.
När vi kom upp ur badet blev storasysterkaninen ledsen igen och ville ringa sin pappa. Vi smörjde och klädde på henne sovkläder och så fick hon ligga i dubbelsängen och titta på film. Sen somnade hon kvart över sex.
Lillasysterkaninen var också trött och somnade ca en halvtimme efter sin storasyster. Och mamman med.
Jag vaknade yrvaket och förvirrat upp när klockan nästan var nio. Jag var vaken en stund och kikade på tv men sen gick jag och lade mig igen och somnade som en stock jag med.
Sen sov alla tre prinsessorna som klubbade sälar hela långa natten.

2 kommentarer:

emily sa...

hihi jag brukar också krypa ner med engla och somna som en liten sten :)

kramar

Elin (Edvinsmamma) sa...

Va gulligt att storasyster sjunger för lillasyster :)

Hur mycket skiljer det på dom i ålder?

Kram