fredag 8 maj 2009

Virkad prinsesskrona



Jag har länge tänkt att jag skulle vilja virka en prinsesskrona till mina småkaniner, eller rättare sagt varsin. För fridens skull.
Men. Jag har inte hittat mönster någonstans.
Jag försökte titta på mönster på brudkronor för inspiration men de är både för låga och för vida för min smak.
Alla vet väl att en prinsesskrona är hög och smal.

Så. Fram och tillbaka på tunnelbanan har jag virkat. Provat mig fram och repat upp.
Men nu tror jag att jag har kommit något på spåren.
Denna är en 'prototyp'. (Himla tjusigt ord väl?) Jag har ett par saker jag ska göra lite annorlunda till nästa gång.

När jag visade den för storasysterkaninen viskade hon andäktigt, oh vad den är vacker!
Verkar som att den föll i god jord!

Jag har virkat runt runt fm bara, tills jag tyckte att storleken var bra.
Spetsarna på kronan är gjorda så här:
Varv 1: 4 fm, vänd med 1 lm
varv 2: 4 fm, vänd med 1 lm
varv 3: Minska till 2 fm, vänd med 1lm
varv 4: 2 fm, vänd med 1 lm
varv 5: Minska till 1 fm
varv 6: 1 lm. Fäst tråden. Klart!

Kanske finns bättre sätt att göra en rak spets på men jag blev hyffsat nöjd med detta viset.



2 kommentarer:

Viktoria - ♥ s t j e r n f a l l ♥ sa...

Söt den blev :) Och pärlorna på toppen blev ju som pricken över i:et elelr vad man ska säga ;)

Trevlig Helg!

Jessica sa...

Men vilken fin!!
Förstår att K tyckte den var vacker :-)

Kram