lördag 2 maj 2009

Ombytta roller

Jag tycker väldigt mycket om att leka med min storasysterkanin. Hon är väldigt rik på fantasi och upptåg och om jag skojar om något är hon alltid snabb att haka på.
Något som jag tycker är roligt är när vi gör 'ombytta roller' och speciellt när hon ber mig att vara besvärlig av något slag. Ibland kan hon säga: Mamma säg så här med gnällig röst.
Dels tror jag att hon bearbetar saker som vi säger åt henne och/eller ber henne att göra resp inte göra och dels så tror jag att hon tycker om att låtsas att hon är mamman och jag barnet.

Häromdagen så lekte vi att jag skulle sova men att jag inte ville det.
-Men du behöver sova för du ska till IP imorgon.(Idrottsplatsen.)
-Men jag vill inte sa jag.
-Men Mia, du ska ju tävla mot Emilia, Hilma och Sandra och du vill väl inte att de ska vinna över dig?
-Det spelar ingen roll för jag vill inte sova! sa jag.
-Men Mia, Hilma är ju ett år yngre än dig, hon är bara trettiotvå. Vill du verkligen att hon ska vinna över dig? Tycker du att det är roligt att förlora?

Haha, märks det att det är mycket tävling hemma hos oss nu?

Och igår när vi gungade så satt jag på gungan och Kajsa gav mig fart.
-Mia, säg med gnällig röst att du inte vill ha mycket fart.
-Jag vill inte ha mycket fart sa jag väldigt gnälligt. Kajsa sluuuuuta!
-Men Mia, det här är inte mycket fart säger Kajsa med tålmodig röst.
-Jooooo, det är jättemycket fart! sa jag ännu gnälligare.
-Mia säger Kajsa bestämt. Jag vill inte att du gnäller, det låter inget trevligt i mina öron då. Säg på riktigt istället.

2 kommentarer:

Elin (Edvinsmamma) sa...

Haha, gud så roligt! ;D

Kram

zetika sa...

haha roligt att läsa :-)
roligt med rollekar