fredag 12 juni 2009

Gammalt blir nytt

Att återanvända ett plagg eller ett gammalt tyg är något som jag ofta brukar göra då jag syr. Att t ex sprätta upp ett par gamla byxor och sy något till barnen eller fynda ett fint påslakan på loppis och fundera ut klänningsmönster, det tycker jag väldigt mycket om.

Jag har länge varit sugen på en vitochblå-rutig kjol, jag såg en hos FrillyThings som jag tyckte var så fin och så hade jag någonstans i bakhuvudet att jag skulle ha ett sådant tyg hemma.
För ett tag sedan så öppnade jag dörren till linneskåpet som är proppat med alla mina tyger och mycket rikitigt hade jag ett sådant tyg.
Jag tror att det är en gammal duk från när jag var liten.
Mamsen; visst är den från K-borg?

Duken räckte till inte mindre än tre stycken olika kjolar, en till oss var.
Jag trodde inte att storasysterkaninen skulle vilja ha sin eftersom den är blå och först hade jag tänkt ge bort den kjolen i present men hon sade väldigt bestämt att hon ville ha den.
-Är det säkert frågade jag. När ska du använda den?
-På nästa fredag sade hon.

Idag var det 'nästa fredag' så jag tog fram kjolen imorse och frågade vad hon ville ha till den. Nemas problemas, storasysterkaninen valde rosa tillbehör förstås men vill ha kjolen utan knot.

Det trodde jag aldrig!





3 kommentarer:

Caroline sa...

Superfina kjolar! Önskar jag också kunde sy.

Elin (Edvinsmamma) sa...

Va duktig du är på att sy!
Dom blev ju jätte fina! En sån fin kjol skulle jag också vilja sy :)

Kramar

underbaringar sa...

Vilka fina! Roligt också att kunna återanvända gamla tyger (med minnen i kanske) bli till nya ting :)