måndag 8 juni 2009

Eczema

Jag har ända sedan tidig barndom haft torr hud och stundtals även eksem. Speciellt jobbigt är det för mig under vinterhalvåret med torr och kall luft.
Under min fotbollskarriär har jag också stundals haft problem med eksem pg a värme och svett. När det väl blossar upp är det svårt att bli av med.

Och för mig som för många andra med eksemig hy är det så mycket annat som spelar in. Om mitt allmäntillstånd är försämrat pg a sjukdom, stress eller oro t ex så är jag mycket mer känslig och det blossar lätt upp.

Nu har jag ganska länge haft eksem på händerna som jag aldrig blir av med. Händerna är så utsatta hela tiden och trots idelt smörjande så har det inte försvunnit. Sista tiden har det blivit väldigt illa och nu i helgen så blev det sämre än någonsin. Bl a pg a allergi.
När vi skulle åka hem från landet i söndags hade jag så ont att jag inte kunde hålla i ratten så sambo och pappa J fick övningsköra hem.
Imorse så 'tvingade' han iväg mig till vårdcentralen och där fick jag veta att jag levde.
Läkaren sade att mitt handeksem var att likställa med en svår brännskada och sjukskrev mig på fläcken. Det måste bli bra. Punkt.
Jag gick från vårdcentralen med handen omlindad i ett stort bandage och 850 :- fattigare för läkarbesöket, två olika sorters salvor, antibiotika, kompresser och bandage.

Suck.
Trött jag blir på mig själv att jag 'låtit' det gå så långt.

4 kommentarer:

Elle sa...

Ojdå ja det var ju lite väl långt gånget.. Hoppas verkligen det vänder nu!!!

Ush för eksem :( Mitt är lite värre nu med pga. pollenallergin tror jag.

Jeanette sa...

Usch, det var ju tur att du kom iväg. Hoppas nu detta hjälper dig med salvor och tabletter.
Kram
J

Jessica sa...

Nämen stackar dig!!!
Hoppas att dom förvinner fort nu när du fått fyra salvor å antibiotika!!

Kram

Anna sa...

usch! låter som det jag fick då jag jobbade i kallskänken på en restaurang =/ det sitter ännu kvar i perioder... 10 år senare. blossar upp då och då. när det var som värst för nåt år sen så fick jag elocon-salva o det blev bättre. använder fortf engångshandskar här hemma när jag diskar, städar mm :/ hoppas du blir bättre snart!