lördag 28 mars 2009

Badelibaddags

På helgerna så brukar småkaninerna få bada länge på kvällarna.
Igår kväll efter middagen så frågade jag om de ville bada.
Lillasysterkaninen var på hugget direkt som vanligt när man säger det magiska ordet bad.
Hon och jag gick före in i badrummet och klädde av henne, lade i halkmattan i badkaret och satte på vattnet.
Efter en liten stund kom storasysterkaninen in i badrummet och ser då att när jag satte på duschen så kom det vatten på hennes badbyxor. (Båda barnen gillar att ha badkläder på sig i bland när de badar hemma.)
Hon ramlar ihop i en liten hög på badrumsgolvet och blir helt förstörd och bara bryter ihop och tokgråter. Hon ville inte ha vatten på badbyxorna.
Hon drar iväg ut från badrummet in till vardagsrummet där jag hör att hon blir tröstad av sin pappa.
'Kajsa ledsen' tecknar Elin.
Ja Kajsa blev ledsen svarar jag. Hon ville inte sätta på sig blöta badbyxor.
Efter en stund kommer storasysterkaninen in i badrummet igen, fortfarande ledsen, men lugn.
Jag ber om ursäkt för att jag blötte ned hennes badbraxxer och hon gråter att hon inte vill sätta på sig ett par blöta och kalla badbyxor.
-Torka de nu mamma säger hon. Jag säger att det inte går och hon blir supeledsen igen och går ut från badrummet en gång till.

Elin hänger upp badbyxorna över kanten på badkaret och tar en liten plastbytta och fyller med vatten och häller över badbyxorna.
Hon tecknar 'varm' och pekar på braxxerna. 'Kajsa komma'. 'Inte ledsen'.

Jag ropar på Kajsa och säger att Elin har värmt badbyxorna och hon kommer in igen och sätter de på sig.
Barnen badar i 40 minuter innan det är hög tid för sovning.
Båda två somnar på två sekunder.


Inga kommentarer: