onsdag 11 mars 2009

4 i en tvåa

Idag damp Hyresgästföreningens tidning, Hem & Hyra, ned i vår brevlåda. I den var ett reportage som hette 'Plats för fyra i en tvåa'.
Reportaget handlade om en familj med två vuxna och deras två barn i 10-års åldern som bodde på 45 kvadrat.
Jag tyckte att det var jätteintressant att läsa eftersom vi bor i en tvåa med två barn.

Jag är övertygad om att det är vanligare än vad man tror att bo trångt, åtminstonde i storstäderna.
Vi har valt att göra det av lite olika anledningar. Vi trivs väldigt bra i området där vi bor, barnen har ett jättebra dagis och det är nära till våra familjer.
Speciellt mina föräldrar och min syster som hjälper oss mycket med avlastning då sambo och pappa J är sjuk mycket periodvis. Det är guld värt för oss och kanske framförallt för mig .

För att återgå till reportaget i tidningen så var deras bästa tips till andra trångbodda bl a att:
En sak in, en annan sak ut
Utnyttja väggarna och bygg förvaring på höjden
Hela familjen måste hjälpas åt att hålla ordning.

Fördelar med att bo trångt tycker jag är att man lär sig att respektera varandra på ett annat sätt när det inte går att gå undan. Och det är också svårt att ha konfliket som ligger och gror, de reds ut eftersom det inte går att tjura på varsitt håll.
Barnen är 'tvingade' att plocka undan efter sig. Saker som ligger på golvet tas annars bort.
Vi samlar inte på oss något onödigt 'junk' utan tänker efter två gånger innan saker inhandlas. Och det tycker jag är viktigt i vårt ibland köpgalna samhälle. Jag ställer inte riktigt upp på 'den som har mest prylar när han dör vinner'-stilen. Men det är en annan historia och ett annat inlägg kanske.

Den största nackedelen är när sambon är sjuk och vill vila. Det är svårt med två vilda småkaniner.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande!! Jag håller med dig om både de positiva och de negativa delarna. Har ju erfarenheten med;)

Anonym sa...

Höhöhö jag håller inte med ;-) Men det är säkert för att jag bor "stort", har ju inget annat att jämföra med. Att dra sig undan gör man (jag) inte även om man bor stort... fast vad vet jag, vi har ju typ aldrig konflikter ;)
Plocka undan gör vi alla tillsammans varje dag för jag är så pedantisk =)
Jag skulle aldrig klara av att t ex sova alla i samma rum! Men det är ju också en vanesak! :)
Vi har tittat på ett nytt hus på nätet idag för att vi saknar att ha ett gästrum t ex för vi ofta har folk här som bor över.

elska sa...

Anna: Haha, ja men visst är det bra att alla inte vill bo likadant.
Jag var kanske lite otydlig i inlägget men jag menar fördelar och nackelar med vårt boende, så som det ser ut. Inte i jämförelse med något annat.
Vi sover ensamma, barnen har eget rum. =)
Spännande med nytt hus!

Anonym sa...

Vi bor ju oxå trångt - 5 personer på 75 kvadrat :-D Fast jag tycker det är superjobbigt.... Skulle vilja ha ett rum till emmy - känns jobbigt att ha henne hos oss numera :-) för att inte tala om alla leksaker :-( pust! Men visst behöver man ju inte ha superstort.... bara lite större tack :-)

Anonym sa...

Jaha sorry då missuppfattade jag kanske inlägget lite ;)
Men om det är en tvåa, vad har barnen för rum då? Trodde en tvåa bara var ett sovrum (ert?), ett v-rum & ett kök? Ni har kanske gjort om ett förråd till barnrum?
Hihi, spånar ;-)
Kram!
Jag är djupt impad av alla som bor litet i alla fall.