söndag 27 september 2009

Kalasande och allergier

Idag var J hängig och försökte vila hela morgonen och förmiddagen innan vi skulle på kalas.
Strax innan vi skulle åka så började temperaturen peka uppåt så jag och småkaninerna drog iväg ensamma.
Vi var lite sena för vi skulle stanna och handla på vägen.
Storasysterkaninen tål inte ägg så vi köpte med oss glass istället.
Hon är så himla duktig och säger aldrig något om att hon inte får äta samma sak som alla andra men tittar så längansfullt på tårtorna.
Så jag brukar alltid bre på lite. Idag fick småkaninerna vaniljglass med Nonstopp. Så mycket de ville.

Jag vet hur det känns att alltid avstå bakverk o dyl eftersom jag är allergisk mot nötter.
Jag vet hur trist det känns.
Senast i förra veckan var det så på mitt jobb.
En tjej i min grupp bjöd på tårta.
Som jag inte kunde äta så jag blev utan fika. Tråkigt!
Jag tror iofs att är man inte allergisk själv, så tänker man inte på att andra kan ha allergier.
Men jag önskade att fler faktiskt frågade.

Och jag vet samtidigt hur fantastiskt glad man blir när det finns saker som man kan äta.
Förra hösten var vi på kalas hos en av mina kusiner, kusinbarnet fyllde 4.
Strax innan kalaset påminde jag om att storasysterkaninen är allergisk och behövde vi ta med eget?

Nä då sade de, det fixar vi!
Och när vi kommer har de gjort en stor tårt- och kakbuffé där alllt är märkt: MED ÄGG och UTAN ÄGG. Bara för storasysterkaninen. Lavvly.






1 kommentar:

Mamma Russin sa...

hej vnnen..

jag har sånna problem att komma in på din blogg ibl.. det är din klocka som segar ner min dator..:(
men nu är jag här inne iaf, hihi..

usch så tråkigt med en sjuk sambo..:( har han feber ?

min gubben är med nötallergiker och får hela tiden avstå bakverk..:(
nattis och sov gott, kram