onsdag 5 augusti 2009

Gårdagens middag

Igår åt vi köttfärslimpa till middag.
Den blev supergod och jag skriver ned hur jag gjorde för kommande köttfärslimpor.
Annars brukar jag göra mset på känn, det är roligast men då är det också svårt att göra något liknande nästa gång eftersom jag inte kommer ihåg hur jag gjorde.

Lägg köttfärs i en skål och krydda.
Jag använde salt, peppar, chili, vitlök, spiskummin.
Häll på vatten, jag hade ungefär en dl till 400 g köttfärs och det blev lite i mesta laget.
Knåda ihop, antingen för hand eller med elvisp.
Forma till en limpa.
Linda bacon runt och pensla med lite soja överst.
In i ugnen på ca 200 grader.
När köttfärslimpan är klar, häll över allt spad i en kastull och koka ned något.
Red såsen till lämplig tjocklek. Häll i champinjoner och smaka av.
Servera med t ex klyftpotatis eller ris och grönsaker.

Inga kommentarer: