söndag 15 februari 2009

Söndag och lek.

Idag på förmiddagen åkte vi hem till mina föräldrar, jag och mina småkaniner.
Sambo och pappa J stannade hemma en stund dels för att vila eftersom han hade feber igår under restaurangbesöket och dels för att fortsätta litegrand på barnens leksaksspis med diskho som han håller på att bygga.

Hemma hos mormor och morfar var också min bror och hans dotter, kusin M.
Barnen höll igång som bara den. De har lekt så det har stått härliga till, jagat varandra, lekt kurragömma, spelat spel. You name it!
Kajsa är äldst så hon står för de flesta påhitten. Kusin M som är ett år yngre är iofs en lika god kålsupare hon.
Sist kommer då lilla Elin som ska göra allt likdant som de andra gör.

Vi stannade kvar på middag och jag erbjöd mig att laga min och Kajsas favvomat; skakkyckling.
Man skär kycklingfilé i strimlor och så tar man en plastpåse och blandar kryddor och vetemjöl. Jag hade idag spiskummin, chili, salt och peppar. Sedan lägger man i kyckling i påsen och gör som namnet antyder. Skakar.
Jag stod och stekte till 9 personer. Mycket kyckling mao! Men gott blev det.
Till kyllingen åt vi ris och grönsaker.
Barnen fick ristorn ala Morty. Man packar helt enkelt ris i ett dl-måt med en sked och vänder sedan dl-måttet upp och ned på tallriken.
Kajsa förklarade för mormor hur man gör:Mormor, man gör som när man gräver i sandlådan, och gör en sandkaka.

Inga kommentarer: