tisdag 17 februari 2009

Milleniumtrilogin

Nästa helg har Män som hatar kvinnor bio-premiär.
Jag har inte varit på bio på evigheter men den filmen vill jag hemskt gärna gå och se.

I början av september 2007 var jag höggravid och mådde dessutom jättedåligt i min graviditet.
Jag fick en tid på spec.-mvc och hela den veckan var jag iväg på olika kontroller och läkarbesök.
Vid ett tillfälle beklagade jag mig för min syster ang allt jobbigt väntande på alla olika ställena och hon erbjöd mig att låna en superbra bok så att tiden iaf skulle gå lite fortare.
Jag kommer ihåg att jag satt och väntade på att få komma in på röntgen av mitt bäcken då jag öppnade första boken i Millenium-trilogin, Män som hatar kvinnor.
Efter att jag hade varit inne på röntgen tog jag en fika i sjukhusets caféteria och fullkomligt uppslukades av boken. Jag kunde inte sluta läsa.
Ett par dagar senare fick vi tid för planerat kejsasnitt och lillasysterkaninen föddes.
Sambo och pappa J fick inte sova kvar tyvärr men jag hade min bok.
Lillasysterkaninen bara sov de första dygnen och jag läste.

Sen när jag kom hem läste jag Flickan som lekte med elden på ett par dagar bara men sedan fick jag vänta på att läsa den sista delen, Luftslottet som sprängdes. En lååång väntan var det.

OBS!! Spoilervarning!

Jag levde med Lisbets avskedfras ringande i öronen i veckor:
Mikael fucking jävla Blomqvist
(Hoppas jag säger rätt nu, har inte böckerna här hemma.)

Nu känner jag att jag vill läsa om dem igen, de är lätt de bästa böcker jag har läst. Alla kategorier.

Bild från dagensbok.com


Inga kommentarer: