fredag 26 mars 2010

Vårfrudagen

Igår var det som bekant vårfrudagen eller våffeldagen som man brukar säga.
På mitt jobb blev vi bjudna på nygräddade våfflor med sylt och grädde och när jag åkte hem för att hämta småkaninerna på dagis var jag fortfarande stoppmätt.
Och hade inte en susning om vad vi skulle äta för middag.
På tunnelbanan gick jag igenom i huvudet ungefär vad som fanns hemma och kom på att vi hade rätt mycket grönsaker.
Jag bestämde mig för soppa och det blev en så sjukt god broccolisoppa.

Så här gjorde jag:
Skar två stycken 'knippen' med broccoli i mindre bitar och fräste i smör i en kastrull.
Efter en liten stund hällde jag på lagom mycket kokande vatten och lade till en halv buljongtärning.
Pressade i en stor klyfta vitlök.
När broccolin var nästan mjuk mixade jag med handmixern i kastrullen.
Jag gillar bäst soppor som är nästan släta, inte med stora bitar i.
Sen hällde jag i en skvätt grädde och ungefär en dl riven ost som låg i frysen.

Och när man äter soppa så är det ett måste med en god topping.
Jag brukar göra något av följande:
krutonger, knaperstekt bacon, finhackad rödlök, hackade oliver, ruccolasallad.
Till broccolisoppan blev det krutonger.

Riktigt riktigt gott blev det.

Inga kommentarer: