söndag 29 november 2009

Försigkommen

Idag har storasysterkaninen lagat middag.
Hon är helt galet duktig.

På vägen hem från vår shoppingtur idag så behövde vi stanna och köpa mjölk.
Jag frågade storasysterkaninen om det var något särskilt hon önskade sig till middag.
-Köttfärs kom svaret blixtsnabbt. Jag ska göra små ormar.

På eftermiddagen hade vi ett kort besök av min kollega H och när jag och lillasysterkaninen sade hej då så gick storayssterkaninen ut i köket och bestämde sig för att det var dags att börja med maten.
Jag stod sedan bredvid henne och berättade hur och i vilken ordning saker skulle ske men hon gjorde verkligen allt helt själv.

Hon lade i köttfärsen i en bunke, kryddade med salt, peppar, vitlök och chili.
Blandade ordentligt med elvispen.
Sedan fick hon en skärbräda och så tog hon en klick med köttfärs och rullade till små korvar.
När all köttfärs var färdigrullad (lillasysterkaninen rullade två också) satte hon en stekpanna på plattan, hade i smör och när jag sade till lade hon i alla rullarna. Stekte tills jag sade att det nog var klart. Då tog hon upp en rulle, delade den på mitten med en kniv och mycket riktigt var de klara.
Småkaninerna snodde åt sig två var som de mumsade i sig medans vi dukade och spagettin blev klar.
Som tillbehör hade vi körsbärstomater och oliver.

Ibland är det lätt att glömma att storasysterkaninen bara är 4 år.

2 kommentarer:

Emily sa...

duktiga tjejen! Det kanske bor en liten kock i henne minnsan? Engla håller sig till att fixa sallad hon :) Elvispen är hon liiivrädd för, haah!

kram

underbaringar sa...

Det märks att hon är van i köket :) Elvin är ocksåp livrädd för elvispen men han rullar gärna köttbullar :) och helst ösa med olika mått :D