lördag 2 juli 2011

En särdeles härlig fredag

När jag och lillebrollan kom hem på förmiddagen efter att ha lämnat småkaninerna på förskolan så var han supertrött och somnade nästan på en gång.
Och sov och sov och sov. Ända tills klockan nästan var ett sov han.
Han vaknade till ett par gånger men somnade om av amning.

Så jag slösurfade lite och plockade lite hemma. Det behövs eftersom lillebrollan har kommit in i riva-ut-allt-och-kasta-runt-det-stadiet. Jag lagade lunch (majspasta Carbonara) och sydde litegrand.
Storasysterkaninen ska på kalas i helgen så har jag sytt en kjol i present och så sydde jag ett förklädde till storasysterkaninens prinsessklänning och så håller jag på med en ballongkjol i linne åt mig.

Sen var klockan hämta-småkaninerna-dags och vi gick bort till förskolan. Där lekte vi tills det nästan var middagsdags.
Vi gick hem och då var sambo och pappa J hemkommen från jobbet.

Efter maten var lillebrollan så trött så trött men eftersom klockan bara var strax efter 18 så ville jag inte att han skulle somna riktigt än.
Risken är då stor att han
a) inte somnar för natten utan vaknar efter en stund och sedan inte kan somna igen utan är vaken halva natten
b) somnar för natten men tycker att det är morgon ännu tidigare än 05:45

Så vi tog en lång lång dusch. Det är nog det roligaste lillebrollan vet. Efter en stund kom småkaninerna tassande och ville vara med och bada.
När vi kom upp ur badet ville lillasysterkaninen klä ut sig.

Först ville hon vara spöke och skrämma sin pappa.
Vi tog ett gammalt örngott från linneskåpet, klippte hål för ögonen och så höll hon en ficklampa under hakan.
Sedan ville hon vara prinsessa och satte på sig en rosa volangklänning och en rosa tygkrona som jag har sytt för länge sedan.
Vips så försvann prinsessan men lillasysterkaninen var inte riktigt klar än. En gång till ville hon klä ut sig innan det var läggdags men kom inte riktigt på vad. Hon funderade lite och sade sen att hon ville vara en astronaut.
Oj, sade jag. Det är lite svårt. Vi får komma på något annat.
Lillasysterkaninen konfererade med sin pappa och kom på att hon ville vara sjörövare.
Snabbt som attan letade vi upp en sjal som hon knöt om huvudet och så klippte jag en ögonlapp ur ett svart tyg och sydde fast den i två snören.
Vad har sjörövare på sig undrade lillasysterkaninen.
Randig tröja och korta byxor föreslog jag och hon sprang iväg och letade upp sådana kläder.

En liten stund fick hon vara sjörövare, sen var det dags att sova.


Småkaninerna aka prinsessan och sjörövaren fäktas


Inga kommentarer: