lördag 15 maj 2010

Matematik



Idag när vi åt middag så satt lillasysterkaninen i mitt knä och rabblade massor med siffror.
Efter en stund avbröt storasysterkaninen henne och frågar:
-Undrar du vad 11 + 2 blir Elin? Det blir 13.

Jag och J tittar på varandra och häpnar lite över det snabba svaret och J frågar storasysterkaninen hur hon vet det. Hur räknar hon fram det?
-Jag bara tänker vad blir elva om man lägger till två. Och då blir det trettton. För tar man bort två från tretton så blir det elva.

Vi testar med lite olika tal och hon räknar snabbt plus.
Jag frågar vad det blir om man tar elva minus två.
Det förstår hon inte riktigt och jag frågar igen, om man har elva och ska ta bort två, hur mycket blir det då?

-Jaha mamma, du menar att om jag tex har elva ballonger och så går två sönder, hur många har jag kvar då? Nio såklart.


1 kommentar:

underbaringar sa...

Hihi, vilken dutti en :) Vilken talförståelse!!