fredag 19 augusti 2011

Virkad prinsesstårta






För ganska länge sedan frågade min mamma mig om jag kunde virka en liten tårta till henne att använda i skolan när något barn fyllde år.
Och självklart kunde jag det, det tog lite tid innan jag satte igång bara..

Googlar man på virkad prinsesstårta så finns det massor med mönster.
Jag började med en magisk ring och 6 fm. Sedan gjorde jag 8 ökningsvarv och efter det 10 varv för att få lagom höjd på tårtan.
Botten är virkad på samma sätt, 6 fm i en magisk ring och sedan gjorde jag 10 ökningsvarv innan jag var nöjd.
Rosen är virkad med en storlek mindre virknål. 12 lm och sedan gjorde jag 1st och 2 lm i varje maska. Rullade ihop och sydde fast. Easy peasy.

När delarna sedan var färdigvirkade limmade jag fast en pappskiva i botten så att tårtan ska kunna stå stadigt. Själva tårtdelen fylldes med vadd och opoppade popcorn för lite tyngdkänsla.

Det finns massor med beskrivningar som är betydligt bättre än min. Jag lovar.


1 kommentar:

Lisen sa...

åh vad fin den blev!