tisdag 19 oktober 2010

Fred på jorden

Den här veckan så är det ett tema på förskolorna här där vi bor, mångfald.
Igår när jag hämtade storasysterkaninen så visade hon mig vad de hade pysslat med på dagis under dagen. De hade fått titta på olika länder och flaggor och så fick varje barn i uppgift att måla en egen flagga och skriva en önskan på baksidan. En önskan som skulle innefatta alla barn i världen.

Storasysterkaninen valde att göra Greklands flagga.
Hon visade mig lite olika flaggor som de andra barnen hade gjort och jag läste lite olika önskningar.
Någon hade skrivit att alla barn i världen skulle få äta glass varje dag, en annan att alla barn skulle få Littlest Pet shop-leksaker, en tredje att alla barn skulle få göra precis som de ville hela tiden.

Storasysterkaninens önskan var att alla barn i världen ska få vara glada.

Jag tycker att det var en fantastisk fin och empatisk önskan, och samtidigt blev jag lite full i skratt och komma att tänka på "Fred på jorden", den underbara sketchen från Nöjesmassakern med Sven Melander.


1 kommentar:

Lisen sa...

hahaha den är så bra... FREEEED!!