tisdag 10 juli 2012

Leklera utan vete

Jag har länge letat efter vetefri leklera men det har inte varit helt lätt att hitta.
Jag som tycker att trolldeg är ett av de roligaste pysseln har saknat att dega med barnen.

Det finns lite olika recept på glutenfri trolldeg på nätet men då ska man använda sig av olika mjölmixer som antingen innehåller vetestärkelse eller majs och då funkar de inte för oss.
För ungefär ett halvår sedan så hittade jag ett recept som bara innehöll rismjöl, salt och vatten, men när vi testade det så blev det inte alls bra. En rinnig sörja bara.
Igår tänkte jag ge receptet en ny chans och testade igen och den här gången blev det mycket bättre.

 Lerdeg 
125 g rismjöl, 292 g salt 180 ml vatten Blanda allt i en skål. Är degen för smulig tillsätt lite extra vatten, 1 tsk vatten i taget. Baka Låt lufttorka minst 1 dygn eller grädda i ugnen i ca 30 min på 95 grader. Kan sen målas.

 Jag blandade först salt och mjöl i en bunke och sedan hällde jag i varmt vatten, lite i taget och rörde allteftersom tills jag var nöjd med degen. Jag använde inte riktigt allt vatten.
Degen kändes lite kladdig först men efter lite bearbetning blev den bra och den var lätt att forma till olika figurer.
Nu har alla små sakerna stått och torkat över natten och i em ska de målas med vattenfärg.






Inga kommentarer: