torsdag 18 november 2010

Jag bestämmer om mig själv

Lillasysterkaninen som iofs alltid varit av den envisa typen har nu som mantra: jag bestämmer om mig själv!

Igår t ex när vi skulle äta middag så säger hon när vi sätter oss vid matbordet:
-Jag tänker inte äta någon blodpudding, jag tycker inte om det. Jag tänker bara äta grönsaker!
(Att hon sedan ätit två bitar blodpudding innan den stektes har hon nog förträngt.)

Hon äter bacon, grönsaker och pappans hemlagade lingonsylt.
Jag säger att jag vill att hon i var fall smakar på blodpuddingen som ligger på hennes tallrik.
-Nej, jag vill inte säger lillasysterkaninen.
-Ät en liten bit säger jag.
-Jag tänker inte äta en bit, jag tänker äta två bitar säger hon då.
-Ja okej då säger jag.

Efter en liten stund har hon ätit upp all blodpuddingen på hennes tallrik.
-Mamma, kan jag få mer blodpudding för min är slut säger hon.