fredag 6 maj 2011

..jag sa att du är så duktig på att sy

Ikväll ska storasysterkaninen på födelsedagskalas hos en dagiskompis.
Vi fick inbjudan sent, tidigare i veckan bara eftersom storasysterkaninen var ledig från dagis över påsken och hela förra veckan. Och egentligen hade vi andra planer för kvällen.
Men storasysterkaninen ville så gärna så gärna gå så efter lite pusslande och trixande hit och dit så svarade vi ja på inbjudan i förrgår som var sista dagen för att OSA.

Okej sade jag till storasysterkaninen. Nu har vi bestämt att du ska gå, nu måste vi bara bestämma en present till T. Vad tycker hon om att göra för saker?
Och storasysterkaninen säger;
-Jag sa till henne att du är så duktig på att sy och virka och hon sa att hon tycker om lila. Så du kan väl sy något tänkte jag.

Omg vad jag blev glad och rörd över det liksom självklara berömmet. Min fina fina storasysterkanin!

Vi botaniserade lite i mina tyg-gömmor tillsammans och hittade ett lilablommigt tyg.
-Det här blir perfekt! sade storasysterkaninen.



Kjolen är sydd i en väldigt enkel modell.
Först ett rektangulärt stycke som var lite större än storasysterkaninens stussmått.
Den övre delen viktes ned och så sydde jag två kanaler och trädde i två resårband.
Sedan klippte jag ett nytt tygstycke, ungefär lika brett som det första men dubbelt så lång.
Det längre tygstycket rynkades och syddes fast i det första långsida mot långsida och sen så syddes kjolen ihop i sidan.
Längst ned är det rullfåll, dels för att det är smidigt men också för att jag tycker att det är fint på kjolar och klänningar.
Klart!






Inga kommentarer: